Seminar for artister og gøglere – SWOT-analyse

På seminaret d. 18 juni 2017 sluttede vi af med at lave en såkaldt SWOT-analyse. Vi brainstormede på vores branches styrker, svagheder, muligheder og trusler. Resultatet kan du se nedenfor. Klik på hvert faneblad for at se de enkelte emner. Senere vil vi komme med et referat fra seminaret og en plan for det videre arbejde.

Styrker

De andre kunstnere står på vores skuldre

Tilpasning/ Flexible

Tilpasningsvenlige og flexible (underholdning) – på tid, sted og andet.

Vi elsker det vi laver – også når vi har fri

Bred underholdning for hele familien

Nærværende underholdning

Styrker omsætning i gågaden

Vi vender alt til noget positivt

Kreative

Kreativitet avler kreativitet

Spreder glæde – positivt erhverv

Venlige ved hinanden i branchen – Lille verden – inspirerer hinanden

I øjenhøjde med publikum

Originale

Dedikerede

Inkludere udsatte børn

Vores kærlighed er vores styrke

Vi når folk (børn) med særlige behov

Rise to the acciation – Tilpasse os situationen

Vores humor

Kan underholde alle (næsten)

Håndtere mange tilskuere

Robuste

Her betyder handicaps ikke noget

Nørder på den gode måde

Nærvær går aldrig af mode

Skaber fælles oplevelser

Vi har en meget stræk tradition at bygge på

Autentisk

Tidløs underholdning

Individualister

Mange synes det er supersejt at være gøgler

Vi er vant til lynhurtigt at finde på løsninger…så vi skal nok finde løsninger på fremtidens udfordringer

Lyst til at vise enestående færdigheder frem for nogle, som har lyst/nysgerrighed til at se på

Håndværk vi er stolte af

Vi er jubel-optimister

sWagheder


Forskellighed

Kunderne tror vi er ens

Vi er ikke synlige og anerkendte hverken politisk eller indenfor videnskaben

Vi mangler stærke personligheder som Søren Østergaard

Vi venter på at events skabes så vi kan optræde

Alene i jobbet

Vi bliver gamle

Ikke nok nyt blod

Er der unge på vej

Er der nogen der er for dårlige?

Ikke beskyttet titel

“Gøgler” bruges som skældsord

Mange gøglere er utjekkede

Sorte penge

Er vi gamle for dårlige til at være mentorer?

VI MANGLER KVINDER (Hvad skal vi…)

Manglende brancheforening og fodslaw

Solidaritet? – Er der nogen der dumper prisen?

Vi mangler punch!

Vi har ikke en fast scene hvor vi bliver eksponeret

Er DAF gode nok til at huske gøglerne?

Overvurderer vores styrker

 

mOligheder


Bevare naiviteten, positivt sprog

Interaktiv

Lave foredrag og bruge gøglet

Bevægelse og aktivitet på skoleskemaet, mulighed for at få cirkus ind.

Få dokumenteret positiv effekt af cirkusundervisning

Kontrast til dagens hurtige tempo

Komisk mindfullness

Cirkusskoler kan være med til at øge interessen og talentmassen

Vi er et modstykke til passiv underholdning

Demens hukommelses værksteder

Forestillinger på plejehjem med inviterede børnehaver

Mange kommuner laver ældretiltag med mange penge. Lad os få foden ind.

MobilePay 14.400 pr år som virksomhed

Livestreame shows. Online hat.

Arbejde sammen i nye konstellationer (nye vinkler på gamle numre/ideer)

Få de svage/ skrøbelige børn frem i lyset = øget selvværd = glad barn

Opdrage kommende publikum. Social dannelse

Event app

Cirkus kan løfte andre færdigheder

Fælles lokaler til produktion af shows

Flere festivals i flere kommuner

Kan lave shows med hvad som helst

Database for fede spots at bo i sin bil på turné

Dele med hinanden – Information, leverandør, kunder

Viden erfaring gives videre

Ved noget om fleksibelt arbejdsmarked. Ved noget om fremtidens arbejdsmarked

Mere netværk i branchen

Få kommuner til at lave strategi for at tiltrække gadeartister.
Esbjerg har 8 pladser i gågaden – tilladelse fås på turistkontor
Ringkøbing har en fast scene på torvet

Få arrangører af f.eks byfester og open by night ect. Til at forstå at de får meget mere for pengene hvis de hyrer fx 6 gøglere/trupper fremfor ET NAVN til 80.000 (som spiller 30-90 min.)

Trusler

Klimaet – ekstremt vejr besværliggør arbejde i telt

Der er ikke noget som kan true os gøglere! Som Clausen siger i Casablanca: ”Os gøglere skal de sgu ikke ta røven på!”

Zapkultur

YouTube og Talentshows

Talentshows tager jobs (feks. Shoppingcentret som skal have det sidste fra Talent, ”Vi skal have noget for de unge”

Kommuner nærige pga. frygt for en ny finansiel krise.

Manglende organisering/ samarbejde

Sikkerhedsregler strammes konstant

At mange ikke betragter det som rigtig/seriøs scenekunst ( Det er bare underholdning)

Det er en trussel at en del af branchen kan få en fordel af at droppe samarbejdet
F.eks nycirkus- folkene som har glæde af at kunne distancere sig fra de klassiske gøglere og artister

Læreplads forsvinder – show på gaden

Misundelse fordi vi samler folk og fjerner folk fra butikkerne

Vi er for naive

Bureaukratiet vokser (tilladelser)

Bureaukrati i kommunerne

Manglende tilstedeværelse – publikum kigger et andet sted hen

Talentprogrammer er ikke udvikling men afvikling

Tilskudsordninger

Besværlige teltregler

Kan vi holde folks opmærksomhed i 20, 30, 60 min i fremtiden?

Politisk korrekthed vokser

De gode historier uddør. Det samme gælder trix og sange

Liveoptræden uden nerve. Overlevering af formidling mangler

Privatisering af det offentlige rum. (Politi vs. private vagtværn)

Det kontantløse samfund

Ny generation prioriterer færre optrædener

Hvis traditionelt cirkus ikke udvikler sig forsvinder det

Manglende kendskab til branchen

Klovnefobi og gøglerbashing

Negativ medieomtale